INTEGRITETSPOLICY
På dina villkor
I maj 2018 infördes en ny reglering i hela EU – den allmänna dataskyddsförordningen. Syftet är att öka dina möjligheter att bestämma över hur företag och organisationer hanterar uppgifter om dig och den data som skapas när du till exempel använder tjänster eller produkter.
Förordningen som också kallas GDPR (General Data Protection Regulation) ersätter det som idag är PUL (Personuppgiftslagen). GDPR infördes samtidigt i EU den 25 maj.
Mycket är sig likt, men en förändring är att vi behöver ditt godkännande för att få använda din trafikdata för att marknadsföra oss mot dig.
Denna integritetspolicy
Kunddata är uppgifter som är kopplade till dig – t.ex. namn, adress, e-postadress, telefonnummer, personnummer. Denna integritetspolicy beskriver hur KBTemanuelsson använder dina personuppgifter. Vi kommer aktivt be våra kunder samtycka till att vi använder uppgifter för att skicka ut information om våra tjänster och erbjudanden.
Hur vi samlar in data
Vi samlar in och behandlar data som:
-
du lämnar själv när du tar kontakt med oss och blir kund hos oss.
-
skapas när du använder någon av våra tjänster – t.ex. när du besöker vår hemsida, ringer eller skickar sms eller e-post.
-
vi hämtar från andra källor – t.ex. publikt tillgängliga personregister som SPAR, register som används för kreditbedömning som UC samt från andra samarbetspartners.
Vad vi använder data till
För att behandla data måste det finnas stöd i gällande dataskyddsreglering, en så kallad rättslig grund. Det betyder att för att vår behandling av din data ska vara laglig, krävs det att den är nödvändig (1) för att fullgöra avtalet med dig eller (2) för att fullgöra en för KBTemanuelsson rättslig förpliktelse. Behandlingen av din data får också göras (3) efter en intresseavvägning eller (4) sedan du har lämnat ditt samtycke till just den behandlingen.
För att kunna tillhandahålla information, tjänster och produkter behöver vi behandla och hantera dina data.
Nedan följer exempel på för vilka ändamål vi behandlar din data och med stöd av vilken rättslig grund vi gör detta.
Tillhandahållande av tjänster
Vi behandlar data för att identifiera dig som kund eller användare, för att hantera och leverera tjänster i enlighet med vårt avtal.
Vi behandlar även data för att ta betalt för de tjänster du använder, för att hantera dina fakturor och betalningar, för kreditupplysningsändamål, för att avhjälpa fel och hantera andra incidenter, och för att hantera klagomål och reklamationer.
Rättslig grund: fullgörande av avtal
Annan kommunikation om tjänster
Vi behandlar även data i samband med annan kommunikation med dig, t.ex. när vi skickar information om och är i kontakt med dig i frågor angående våra tjänster.
Rättslig grund: berättigat intresse (kunddata) och samtycke (trafikdata).
Utveckling av tjänster
Vi behandlar data för att utveckla och hantera vår verksamhet, våra tjänster samt våra processer. I detta syfte kan vi även komma att sammanställa statistik för analysbehov.
Rättslig grund: berättigat intresse (kunddata) och samtycke (trafikdata).
Direktmarknadsföring
Vi behandlar olika typer av data för att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster direkt till dig. Du kan få den via t.ex. brev, telefon, sms och e-post. I detta syfte kan vi även komma att sammanställa statistik för analysbehov.
Rättslig grund: berättigat intresse (kunddata) och samtycke (trafikdata).
Informationssäkerhet och för att förhindra missbruk av tjänster
Vi behandlar data i syfte att tillgodose säkerheten för alla våra tjänster och kommunikationsnät, för att upptäcka eller förhindra olika typer av olaglig användning eller användning som på annat sätt strider mot villkoren för tjänsten. Vi behandlar även dessa uppgifter för att förhindra missbruk av nät och tjänster samt för att upptäcka och förhindra bedrägerier, virusattacker etc.
Rättslig grund: fullgörande av avtal (kunddata) och rättslig förpliktelse (trafikdata).
Efterlevnad av lagar
Vi behandlar data i syfte att fullgöra våra lagstadgade skyldigheter.
Rättslig grund: rättslig förpliktelse
Hur länge sparar vi data
Vi sparar aldrig data längre än vi behöver. Viss data slängs direkt, annan sparas den i olika lång tid beroende på vad uppgifterna ska användas till och våra skyldigheter enligt lag.
Kunddata sparas så länge du är kund hos KBTemanuelsson och därefter som längst 12 månader efter det att avtalsförhållandet upphört. Undantag gäller för sådant underlag som måste sparas enligt lag, t.ex. bokföringslagen.
Trafikdata sparas för faktureringsändamål. När det gäller obetalda fakturor sparas uppgifterna till dess fordran är reglerad. När fakturan är betald raderas uppgifterna efter 6 månader, med undantag för de uppgifter som sparas enligt lag, t.ex. bokföringslagen.
Vi sparar också trafikdata för att kunna hjälpa dig om något är fel på de tjänster som vi levererar. För att vi hela tiden ska kunna erbjuda bättre tjänster utifrån våra kunders behov, sparar vi även statistik utifrån dessa uppgifter. Denna data sparas under 6-24 månader.
Till vem lämnar vi ut data.
Myndigheter
Vi är skyldiga att, på begäran enligt lag och myndighetsbeslut, lämna ut den data som följer av beslutet – t.ex. till polisen.
Räddningstjänst
Vid samtal till SOS Alarm.
Hur vi skyddar din data
Vi arbetar med att skydda våra kunders integritet. Vi begär alltid sekretess vid anbud där kundföretag och referenser är omnämnda.
Särskild uppmärksamhet ägnas åt informationssäkerhet vad gäller din data för att förebygga, förhindra och upptäcka att den sprids till utomstående eller går förlorade. Åtkomst till din data ges endast till dem som behöver det för sina arbetsuppgifter.
Du bestämmer över din data
Data baseras på att vi har ditt godkännande, så kallade samtycke. Du bestämmer alltid vilken behandling som du godkänner och om du vill återkalla ditt samtycke. Det gör du genom att ta kontakt med oss.
För att kunna tillhandahålla tjänster och produkter behöver vi behandla och hantera dina data. Du är dock inte skyldig att lämna din data till oss.
För personer under 18 år är det vårdnadshavaren som måste lämna samtycket.